Je hebt (eindelijk) je Facebook Fan/Bedrijfs page. Klaar dacht je. Laat de fans maar komen. Maar dat kan nog aardig tegen vallen. Tenzij je Felix Baumgarten heet, uit een luchtballon springt en het hele team van Red Bull achter je hebt staan. Mocht dat niet zo zijn, dan moet je toch echt zelf aan de slag. Je moet je Facebook pagina promoten. Dus: Hoe krijg je meer likes op je Facebook Fan Page?
Hier een paar tips die je kunnen helpen om meer fans en likes te krijgen.
Maar onthoud wel: ook Facebook is niet het spel van de aantallen. Het gaat uiteindelijk om de knikkers, de conversatie en om het halen van je zakelijke doelstellingen. Maar de fans kunnen je hier wel degelijk bij helpen. Dus… op naar de 1.000 fans.
1. Vrienden uitnodigen
Het makkelijkste is om je eigen vrienden uit te nodigen voor je Page. Deze vrienden staan het dichts bij jou en waarschijnlijk ook bij je pagina die je wilt promoten. Hier lees je hoe je dit eenvoudig direct vanuit Facebook doet. Dat is dus de eerste manier om meer fans en likes te krijgen op Facebook. Niet alle begin is moeilijk 😉
2. Plaats een Like box op je website
Facebook heeft veel social plugins gemaakt waarbij je makkelijk een Like box kan plaatsen op je eigen website. Met een Like box kunnen bezoekers direct op je eigen website zien wat zich op je Facebook page afspeelt. Maar ze kunnen ook direct je Facebook pagina liken. Dit zonder je website te verlaten. Hier kan je de sociale plugin van Facebook voor je eigen website maken. Start dus met het promoten van je Facebook pagina op je eigen website.
3. Plaats een link in je e-mail handtekening
Hoeveel mail verstuur jij per dag? Iedere keer dat je een mail stuurt is dit een interactie met iemand. Je kunt dus iedere keer iemand attenderen op je Facebook fanpage. Doe dit dan ook. Zet een link in je handtekening van je email. In Gmail is dit eenvoudig in te stellen bij : Instellingen –> Handtekening. Maak van je mail contacten echte fans.
4. Plaats link in je nieuwsbrief
Stuur je regelmatig een nieuwsbrief uit? Nee? Doen! In je nieuwsbrief kan je ontvangers vertellen over je Fanpage. Stel dat 3% ook daadwerkelijk hierna je page gaat liken. Bij 1.000 ontvangers zijn dit weer 30 fans erbij. Zorg dat je niet alleen een link opneemt, maar wijd er een artikel of een stuk tekst aan. Meer content valt meer op en geeft een beter resultaat = meer fans op je Facebook pagina.
5. Promoot via social media: Twitter & LinkedIn
Promoot je Facebook page via de andere social media kanalen waar op je actief bent. Dat wil niet zeggen dat je alles klakkeloos en automatisch door plaatst naar de andere kanalen. Dat gaat tegen je werken. Maar je kunt wel je volgers op Twitter en je connecties op LinkedIn uitnodigen om je Facebook fanpage te liken. Kleine moeite groot plezier.
[mc4wp_form]
6. Tag je pagina in je eigen Facebook
Klein maar fijn. Zorg ervoor dat je in je eigen Facebook profiel een link hebt staan naar je Facebook Fanpage. Alle beetjes helpen zal ik maar zeggen.
7. Cross promoot je pagina via andere page managers
Benader ander Facebook Page beheerders via de berichten knop. Stel voor om over een weer je pagina te promoten. Jij plaatst een post over zijn pagina en hij/zij plaatst een post over jouw pagina. Werkt prima, mits je dit niet te vaak doet. Maar een paar post van elkaar promoten kan helemaal geen kwaad. Kom maar op met je voorstel en wij promoten je pagina graag via onze Facebook.
Nou vooruit. Omdat we lekker bezig zijn en je helemaal tot hier hebt gelezen. Ik doe er drie bonus tips bij 😉
Bonus 1. Adverteren
Je kunt op Facebook adverteren. Je kunt je eigen website of dienst onder de aandacht brengen, maar wat het beste werkt is je pagina via je fans aan laten bevelen bij hun vrienden. Ga naar de advertentie afdeling van Facebook om eenvoudig zelf een advertentie in elkaar te zetten. Je kunt zeer specifiek je doelgroep afbakenen (Dankzij alle informatie die wij met z’n allen op Facebook achterlaten…)
Wil je hulp bij adverteren? Benader ons. We helpen je graag verder.
Bonus 2. Kopen van Likes met de klik Chinezen
Kopen? Ja, je kunt Facebook likes kopen. Ben je echt radeloos en zijn 100.000 fans je doel. Koop gewoon Facebook likes. Hele volksstammen met klik Chinezen zitten klaar om je pagina te liken. Die “fans” komen vervolgens nooit meer terug. Waarom zouden ze ook. Maar er staat nu wel een mooi aantal fans op je pagina. Maar anderen kunnen makkelijk achterhalen dat je fans uit China komen. (of India)
Bonus 3. Converseren met originele content
Hier gaat het éigelijk om. Het belangrijkste op Facebook. De conversatie. Als je uiteindelijk veel fans hebt dan kan je hiermee de conversatie aangaan. Actief blijven op Facebook is ook actief in het geheugen blijven van je fans. Als ze je dan nodig hebben weten ze je (hopelijk) te vinden. Het mooie van goede conversatie is ook dat dit op een goede manier zorgt voor meer fans. De vrienden van je fans kunnen deze conversatie namelijk ook tegen komen in hun eigen tijdlijn. Dus focus niet alleen op de likes, maar ook zeker op wat je met al je fans wilt bereiken.
Hulp nodig met het onderhouden van de conversatie? Wij zijn er goed in. Neem contact op en we leggen je uit wat wij kunnen betekenen.
Welke tips heb jij om fans te krijgen en je pagina te promoten? Heb je een succesverhaal? Laat je reactie graag hieronder achter.
Meer hulp nodig bij het krijgen van fans? Laat het ons weten en samen maken we er een succes van.
Henk-Jan Geel
Latest posts by Henk-Jan Geel (see all)
- nieuwsbrief: Goede Vrijdag - 11 juni 2018
- Nieuwsbrief: Chat op je website - 11 juni 2018
- nieuwsbrief: Frisse wind - 11 juni 2018
Goed stuk Henk-Jan.
Ik ben sinds een paar maanden bezig met een blog, maar het aantal likes op de Facebook-pagina valt nog vies tegen. Ik ga zeker gebruik maken van je tips.
Bram.
Wow, dit zal mij enorm helpen! dank je wel. Het is i.d.d. niet zo makkelijk als het lijkt een goede fan base opbouwen maar het draait gewoon om samenwerking met anderen en natuurlijk leuke spontane en af en toe gekke dingen doen die bij je doelgroep in de smaak valt en voor je het weet kun je viraal gaan zeg ik altijd!
Goed stukje en mooie uitleg bedankt!
Esther
Ook de plaats waar de facebook-button op je website is gesitueerd heeft invloed op het aantal likes. We hebben hiermee verschillende test uitgevoerd op onze site en het werkt echt!
Maak zo leuk mogelijke foto’s van de mensen die in je bedrijf zijn (als zij dit goed vinden), plaats de foto(s) op Facebook en tag de mensen of laat ze elkaar taggen. Doe het met een lach en de mensen gunnen jou deze tactiek van jouw bedrijf promoten:) Zo zien ook mega veel mensen deze foto’s, want veel van hun hun vrienden en daar weer vrienden van worden hiermee bereikt
Nuttig artikel alleen die chinezen zijn leuk en aardig maar geen potentiele klanten…
Bij bijvoorbeeld Like2Trade kun je likes ruilen/kopen op land van afkomst 🙂
Hoi Wouter,
Dank voor je bijdrage. Likes kopen/ruilen of op een andere manier verkrijgen zijn nou niet echt mijn manieren van Likes opbouwen. Maar ieder zijn manier…
Tja, Facebook likes kopen.. toch ben ik er voorstander van. Heb als beginnend bedrijf een duwtje in de rug nodig gehad. Heb op http://likemachine.nl dacht ik 500 likes besteld.
Ja zo heeft je bedrijf toch direct meer aanzien? Het kan leuk zijn als duwtje in de rug maar sommige mensen overdrijven natuurlijk door 25.000 likes te kopen.
Hoi Eric,
Ik snap je motivatie. Echter rekent Facebook je berichten steeds meer af op interactie. Je kan dan wel 500 likes hebben, maar als die geen interactie met je hebben… Dan komen je berichten lager in de tijdlijn te staan van de mensen die je pagina oprecht liken. Ik heb liever een pagina met 100 likes met veel interactie, dan een pagina van 1000 likes met geen interactie. (Maar liever een pagina van 1000 likes met veel interactie)
Likes kopen is illigaal , Facebook kan jou verwijderen , je zet jou Facebook account op het spel. Begin er niet aan , het zijn Fake Likes.
Hierbij in het Engels ; Fortunately, there are ways to spot those fakers, and defend ourselves from their influence.ther companies are trying to crack down on outsiders’ attempts to abuse the customer recommendation system. For example, Facebook (FB) recently announced that it was cracking down on “likes” that were “gained by malware, compromised accounts, deceived users, or purchased bulk Likes.” TripAdvisor (TRIP) has also warned customers that some of its online reviews may be fraudulent, and is exploring methods for detecting and eliminating fake reviews.
Hoi Rick,
Dank je voor deze nuttige toevoeging. Likes kopen heeft zeker ook niet mijn voorkeur. Eerlijkheid boven alles.
Mooi artikel en hanidge tips! Allen zou ik zeggen dat er nog een optie is en gebruik deze functie zelf al een aantal maanden! En dat is via volgende website namenlijk: http://www.liketrader.nl . Via deze website kun je likes uitwisselen met andere 100% echte nederlandstalige gebruikers! De site controleert namenlijk bij aanmelden naar de echtheid van de accounts! Via deze site is het de bedoeling dat je door aan de hand van andere pagina’s leuk te vinden zelf vind-ik-leuks op jou pagina terug kan krijgen! Indien je pagina’s niet intressant vindt kun je die ook gewoon overslaan, indien mensen achteraf je pagina weer disliken krijg je wekelijks je credits gewoon terug! Hopelijk heb ik iets bijgebracht tot dit artikel! Prettige dag nog!
Goede tips, zelf heb ik ook likes gekocht voor mijn Facebook pagina. Je zag dat na het likes kopen steeds meer mensen het gingen liken. Goede tip, ik heb mijn likes van http://meer-likes.nl echt een aanrader!
Goed artikel, maar het blijft in de praktijk toch lastig om een boel likes aan je pagina te binden. Ik geloof dat het zeker kan helpen om een duwtje in de rug te krijgen van een paar gekochte likes om zo wat meer vertouwen te krijgen voor je pagina. Maar ik denk ook dat alleen veel likes niet veel zeggen, het gaat inderdaad om de interactie met je klanten.
Inderdaad, een aantal likes erbij helpen. maar alleen maar gekochte likes wil je ook weer niet. Zoek hierin een een mix die voor jouw goed werkbaar is. uiteindelijk gaat het om de interactie.
Kijk een bij een site zoals die van natuurmonumenten. Ik vind dat zij er echt veel aan doen om de interactie heel hoog te houden. Neem hier een voorbeeld aan.
https://www.facebook.com/natuurmonumenten
Thanx voor erg bruikbare tips!
Ik heb meteen “Like box” aangemaakt voor m’n fanpage op onze website!
Heb alleen nog 1 belangrijke vraag waar niemand me mee kan helpen- ik heb toen ik facebook fanpage aanmaakte meteen alle 600 vrienden uitgenodigd om m’n pagina te liken zoals beschreven in tip 1, echter was dit achteraf gezien TE VROEG! Kan ik openstaande uitnodigingen ook annuleren, zodat de vrienden die destijda niet geliked hebben NOGMAALS uit te nodigen??
Bvd. Tim
(Ps krijg ik melding van reply op mail toevallig?
Hoi Tim,
Dank voor je reactie. Mooi dat er bruikbare tips voor je tussen zitten.
Antwoord op je vraag. Nee. Het is niet mogelijk om je vrienden vaker uit te nodigen voor dezelfde pagina… Je kan wel overwegen om een geheel nieuwe pagina aan te maken en dan de vrienden weer uit te nodigen. (nadat deze pagina dan ook klaar is in jouw ogen)
Andere optie is om je vrienden gewoon via de mail op de hoogte te stellen, bericht te posten op je eigen facebook wall of via je pagina op te roepen om je fanpage te delen.
Succes met je facebook pagina.
ps. zet hier anders ook nog even een link naar je pagina. Wie weet krijg je via mijn site ook nog fans.
Bedankt voor de goede tips.
Ik ben alleen geen voorstander van likes kopen.
Dan kan je misschien beter voor dat geld een facebook ad maken, zo kan je ook nog eens doelgerichte likes krijgen. Dit heeft als voordeel dat de mensen die je pagina liked ook potentiele klanten zijn.
Zeer goed artikel met zeer handige tips.
Like’s kopen of massaal uitwisselen kost U op termijn veel meer dan dat je het op een goede basis opbouwt. De gekochte like’s hebben ook geen enkele waarde want deze hebben 0,0 interesse in wat je doet. Ik zou dat geld dan eerder investeren in een advertentie op FB en zo nog potentiële klanten binnenhalen. Het enige voordeel dat ik er in zie is dat je dan al een aantal like’s hebt en de mensen je dan makkelijker gaan liken. Maar vroeg of laat word je sowieso afgestraft voor zulke praktijken.
Ik ga in ieder geval morgen al een paar tips toepassen 😉
Alvast bedankt,
Philippe
Hoi Philippe,
Volledig met je eens. Ingekochte likes hebben 0,0 interesse in je product, dienst of conversatie.
Ik had een filmpje #Learn Dutch – mistakes, gemaakt en heb dat op soortgelijke FB pagina’s gepost. Dat kan niet via je bedrijfspagina. Maar de mensen die vrienden met me wilden worden heb ik verwezen naar mijn FB pagina. Geen supersnelle methode maar wel echt geinteresseerde ‘likes’.
Ik geef Beginners Dutch courses en er zijn veel pagina’s voor expats en ‘Learn Dutch’.
Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=PNOyqZ7x-cc
Bedankt voor de mooie tips, ik ga verder met de speurtocht naar fans 😉
Mooie artikel met veel handige tips. Ik had tijdje geleden ook een fan page gemaakt maar ik zag dat er weinig likes werden gegeven op mijn page. Ik heb toen via http://www.socialmediadeals.nl aantal likes gekocht met filter voor mijn doelgroep. Ik vindt dat wel een goede investering en veel beter dan “klik chinezen” want via die gekochte likes kreeg ik steeds meer likes.
Leuk artikel. Top.
Zelf heb ik in eerste instantie nadat al mijn vrienden mijn pagina hadden geliked, likes gekocht bij http://www.facebookfortuin.nl. Kreeg er 1618. Deze mensen zijn wel actief:). En heb zelfs een paar shares gehad van wat posts.
Eigenlijk sindsdien had de pagina op één of andere manier meer aanzien en loopt het goed. Komen genoeg likes bij, wel door mijn leuke posts ook natuurlijk;)
Hoe nodig je mensen (geen vrienden) die je berichten op je bedrijfspagina liken uit om ook de bedrijfspagina te liken?
Dat is niet mogelijk. Je kan ze evt een persoonlijk bericht sturen vanaf je privé Facebook account.
Is dit nog steeds niet mogelijk, anderhalf jaar later?
Nee, voor zover ik weet is dat nog steeds niet mogelijk.
Heel nuttig stukje.. likes kopen gewoon niet doen… ik ga zeker gebruik maken van deze tips…. wij zijn een groothandel in merkkleding. En richten ons op bedrijven en winkels.. deze zijn vaak lastig te vinden op facebook…maar met bovenstaande tips moet het lukken…
Ik zou me dan vooral richten op LinkedIn. Daar zijn inkopers bij kledingzaken veel beter te bereiken. (Als dat je doelgroep is tenminste)
Als je bij LnkedIn hulp nodig hebt hoor ik dat graag van je.